Skip links

Resilienstester

Aktuellt

Om projektet

Vårt tidigare projekt ”Morgondagens Brevduvor” har visat att tekniken är redo och att det nu är tekniskt möjligt att skapa ett nytt transportsystem. Detta har dock ännu inte skett. Man kan spekulera att detta beror på två saker. Dels på regleringen av drönarstransporter där flygtillstånd utverkas manuellt, tar veckor och är kostsamt. I en framtid måste det bli en snabbare digitaliserad process, vilket till en del redan sker i våra grannländer Finland, Norge och Danmark. Den andra orsaken är att det nästan uteslutande är transporttjänster för storstäder som legat i fokus. Luftrummet per capita är litet i storstäder och riskerna associerade med olyckor stora. I tillägg leder det redan goda utbudet av transporter till försiktighet.

För glesbygden däremot blir samhällsnyttan stor genom att möta tydliga och identifierade transportbehov och också genom att flytta över transporter som genererar stora utsläpp till fossilfria drönarleveranser. I glesare bebyggda områden är också riskerna mycket lägre och därför är tiden mogen för ett nytt transportsystem i glesbygden.

Projektet är uppdelat i fyra arbetspaket:
1: Vi bygger kunskap kring att flyga sensorer under lång tid
2: Vi prövar en transporttjänst till fjällstationer där last i tio-kilosklassen fraktas tiotals mil i utmanade terräng och väder.
3: En drönarbaserad frakttjänst flyger över vatten och is i Kvarken och integreras med en livsmedelsaffär på Holmön.
4: Digital resiliens och cybersäkerhet. Hotbild och informationstillgångar bedöms och klassas. En framtida transporttjänst matchas mot lagkrav och förväntansbild.

Vi fokuserar på leveranser av lätt gods samt förmågan att flyga sensorer under lång tid över stora avstånd.

Resiliens

Projektet behandlar resiliens på två sätt: dels syftar projektet till att öka samhällets resiliens genom att bidra till att ett nytt transportsystem skapas. Detta nya transportsystem kan användas både för transporter, även dit andra inte når fram, och för att tillhandahålla tjänster. Dels behandlar projektet systemets egen resiliens genom att analysera dess sårbarheter och hur det kan angripas, både fysiskt, digitalt och genom desinformation. Detta blir allt viktigare allt eftersom cyberkriminalitet och destruktiva aktiviteter mot infrastruktur ökar. Ett transportsystem av denna typ måste kunna stå emot alla typer av attacker och utmaningar, både vad gäller den färdiga produkten och hur den används.

Potential

Goda transporter är viktiga för Sverige som land. Det är viktigt att samhället fungerar även utanför storstäder och tätbebyggda områden så att befolkningen kan välja att bo kvar och arbeta i glesbygd. De geopolitiska skiftningarna de senaste åren, inklusive Sveriges NATO-inträdet, gör Norden och norra Sverige strategiskt viktiga på ett sätt vi inte sett förr. En levande glesbygd är en fråga om samhällets resiliens på många sätt, och nya, hållbara, effektiva och fossilfria transportlösningar en viktig pusselbit.

Framtidstro

I tillägg till miljövinsterna så vill vi också lyfta fram den framtidstro som vi tror de nya transporttjänsterna kommer att skapa. Goda transporter bidrar till att det blir lättare att leva och verka i glesbygd: näringslivet kan ta emot och skicka gods på ett enkelt sätt, och invånarna kan få tillgång till billigare frakt och därmed ett större utbud av varor och tjänster. En levande glesbygd är centralt för Sveriges civila motståndskraft.

Vision

Projektdeltagarna delar visionen av ett framtida elektriskt och autonomt transportsystem som tar sin början i glesbygden. Detta transportsystem kommer att ha både fordon och drönare, båda elektriska och autonoma och styrda av samma digitala plattformar. Eftersom systemet är autonomt kan transportkostnaden sänkas. Detta ökar sannolikheten att det sprids till andra glesbygder. På så sätt kan man minska transportsektorns utsläpp avsevärt. I tillägg kommer de sociala vinsterna och en ökad produktivitet.

Samhällsnyttan

Ett landstäckande transportsystem med elektriska drönare kan göra mycket för Sveriges beredskap och näringslivets tillväxt i glesbygd, och samtidigt bidra till Agenda 2030-målen. För största möjliga samhällsnytta så medverkar Bussgods i Norr AB som är ett unikt logistikföretag som i norra Sverige kombinerar godstransporter i speciella bussar utformade för persontrafik och godstrafik i kombination – en bra lösning på landsbygden med långa avstånd. Bussgods har lång erfarenhet av transportlösningar och är intresserade av nya sätt att säkra sina framtida godsleveranser. Att leverera gods i luften med drönare är en kombination som har förutsättningar att bli lyckat. Vi fokuserar på nya transportlösningar för vintersäsongen i detta projekt.

Fossilfritt

Logistiksektorn står för en betydande andel av utsläppen av växthusgaser i Europa. I Sverige kommer stor del från transportarbete i glesbygden. Ett nytt, fossilfritt och autonomt transportsystem med drönare med lång räckvidd och autonoma laddningsstationer skulle kraftigt kunna minska dessa utsläpp. I glesbygden är paketvolymerna små per ytenhet då hushåll och företag är glest spridda över stora ytor. Ett transportsystem med drönare och autonoma laddstationer får (nästan) ingen räckviddsbegränsning vilket möjliggör många användningsområden utöver frakt.

Kommersialisering

En framtida kommersialisering finns förberedd i projektet genom att Bussgods i Norr AB redan nu önskar att två drönarbaserade transporttjänster integreras i deras utbud. Den ena tjänsten är leverans av paket från Bussgods bussterminaler till villor. Den andra transporttjänsten är en premiumtjänst tänkt för tidskritiska leveranser, till exempel delar av vårdens transporter eller reservdelar till en fabrik eller skogsmaskin.