Fossilfri leverans
Fakta om fossilfri leverans
Projektnamn: Fossilfri leverans av gods i glesbygd
Projektkoordinator: Lunds universitet
Projektparter: Aviant, Bussgods i Norr, Earhart, INAB, Katla Aero, Lennox PR, Lunds universitet, Region Västerbotten, Umeå kommun.
Projekttid: Januari 2024 – December 2025
Finansiär: Triple F
Triple F är Trafikverkets forskning- och innovationssatsning med syfte att bidra till det svenska godstransportsystemets omställning till fossilfrihet. Lindholmen Science Park leder satsningen i samarbete med VTI och RISE.
Projektbudget: 6,8 miljoner kronor.

Aktuellt
Projektet utgår från Bussgods i Norr och deras befintliga godsterminaler som startpunkt för testflygningar.
Bussgods i Norr
Bussgods uppdrag är att bidra till samhällsnyttan inom ägarnas geografiska områden, till både privatpersoner och företag. Transporterna utförs enligt kollektivtrafikens linjetrafik – detta innebär att både personer och gods transporteras samtidigt. En del av Bussgods uppdrag är även att verka som ett komplement till transportbolagen. Bussgods ägare är regionerna Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland med samtliga trafikmyndigheter.

Bussgods har idag 23 stationer som drivs i egen regi samt 7 stationer som drivs med hjälp av entreprenörer. Antal anställda på Bussgods i Norr är 81 personer och 11 personer på entreprenad. I Jämtland/Härjedalen har Bussgods en egen station där en entreprenör sköter om den dagliga driften. Transporter söder om Sundsvall sker genom ett samarbete med Bring Parcel. En stor del av godset som Bussgods transporterar är prover inom vården från vårdcentraler som sedan ska transporteras till sjukhusen för analys. Dessa provtransporter utförs året runt och även på helgerna. Utöver proverna transporterar Bussgods mycket reservdelar, förbrukningsvaror och livsmedel. Bussgods erbjuder även privatkunder att bland annat skicka pallar, cyklar, skidor och däck. År 2023 transporterade Bussgods i Norr cirka 2 800 000 kollin och hade en omsättning på cirka 135 miljoner kronor.

Kombinerad person- och godstransport med Bussgods
Dorotea
Dorotea kommun är den sydligaste av inlandskommunerna i Västerbotten med en befolkning på 2 500 personer varav cirka 50% av befolkningen bor i tätorten Dorotea. Kommunen är till ytan lika stor som landskapet Blekinge. Från Dorotea går Europaväg 45 till Östersund i Jämtland till Gällivare i Norrbotten. Riksväg 92 förbinder Dorotea med Umeå. Under 2023 såldes det 9316 bussbiljetter från och till Dorotea för Länstrafikens busslinjer. År 2023 skickade Bussgods 9451 kollin till och från Dorotea med kollektivtrafiklinjerna. För testkörningen där drönaren ska landa, ladda och flyga vidare har vi valt Dorotea Busstation som mellanlandningsplats där drönaren ska ladda. Detta för att det finns många små byar och enskilda fastigheter i Dorotea kommun dit vi kan flyga för att lossa ett paket. I en framtida vision vill vi med Dorotea Busstation kunna erbjuda en förbättrad samhällsservice genom drönartransporterna. Mat, medicin, reservdelar och vårdrelaterade produkter hemlevererade är några av framtida use-cases.

Doroteas busstation
Minskningen av CO2-utsläpp blir betydande för varje ort som får det nya transportsystemet. Vi har beräknat vinsten för Dorotea, en av de orter där vi planerar prova transporttjänsterna. Bussgods har mellan 100 och 200 leveranser av paket under 20 kg per månad i Dorotea, med en marknadsandel av ca 2%. Om dessa leveranser istället utförs av elektriska drönare skulle koldioxidbesparingen vara i storleksordningen 50 kg per månad. För hela paketmarknaden i Dorotea tror vi att besparingen är i storleksordningen 2-4 ton koldioxid per månad. Den kan vara högre då många andra transportaktörer har större andel lätt gods.
I Dorotea levererade Bussgods i maj närmare 600 kollin under 20 kilo. Där skulle minskningen av koldioxidutsläppen vara knappt 300 kilo per månad om leveranserna utfördes av elektriska drönare istället för med bil. Givet att Bussgods har en marknadsandel på ca 2% så skulle besparingarna i Dorotea kunna bli kring 15 ton CO2 per månad.
Jämförelsen med drönartransporter är gjord med bränslesnåla fossilbilar. I nuläget när elbilar fortfarande tyvärr är relativt sällsynta i Norrland och de fossildrivna bilarna ofta större än snittet så är nog vinsterna större än de som simuleringarna visar. Detta ändras dock över tid allteftersom upptaget av elbilar ökar. Takten är fortfarande låg men om laddinfrastrukturen byggs ut och batterierna blir tåligare mot kyla så bör elbilarna snabbt bli populärare. I en framtid med en bilflotta med enbart elbilar så kan inte vinsterna kvantifieras i ton av CO2 utan blir då i energibesparing, tidsbesparing, och
ökad tillgänglighet. Energibesparingen är svår att beräkna generellt eftersom transporterna inte går samma väg, men man kan bilda sig en uppfattning genom att jämföra motorstyrka. De stora drönare vi använder drar ca 5 kW under start när de stiger rakt upp med full last, och sedan en bråkdel av det när de flyger på vinge. Det motsvarar då ca 7 hästkrafter vid start och någon enstaka hästkraft under färd.
Vi vill också lyfta fram den framtidstro som vi tror de nya transporttjänsterna kommer att skapa. Leveranstiden halveras ungefär med drönare jämfört med privatbilism. Tjänsterna blir också tillgänglig för fler då framför allt många äldre saknar tillgång till bil.
Åsele
Åsele är en tätort och centralort i Åsele kommun med en befolkning på 2 693 personer i hela kommunen varav 1 678 i själva tätorten. Riksvägarna 90 och 92 förbinder Åsele till Sundsvall, Umeå och Dorotea.

Busstationen i Åsele
Under 2023 såldes det 6 143 biljetter för bussresenärer som reser från och till Åsele med Länstrafikens busslinjer. Under samma år skickade Bussgods 3 928 kollin till och från Åsele med bussar. För testkörningen ska drönaren lastas och starta på Åsele Busstation och sedan flyga vidare till Dorotea Busstation för att mellanlanda där laddning sker. I en framtid kan Åsele Busstation fungera som en punkt där drönare kan utgå från. Åsele är omringat av andra orter och byar som då kan förses med hemleveranser av drönare.
Vindeln
Vindeln är en ort cirka 6 mil nordväst om Umeå med 5 400 invånare i hela kommunen varav 2 500 bor inom tätorten. Orten ligger efter väg 363 som sträcker sig från Umeå till norr om Sorsele där vägen sammanfogas med E45. Vindeln erbjuder många aktiviteter kopplat till naturen och Vindelälven som forsar förbi längs tätorten. Under 2023 såldes det över 15 000 biljetter till och från Vindeln med buss och tåg. År 2023 skickade Bussgods 3 538 kollin till och från Vindeln.
För testkörningen av drönare tror vi att Vindelns Busstation har ett bra utgångsläge. Det finns få höga byggnader och öppna ytor att utgå ifrån. I framtiden kan man se potential att utgå från Vindeln med drönartransporter då vi kan täcka en stor yta där bland annat skogsmaskiner i behov av reservdelar är ett potentiellt use-case.

Resecentrum i Vindeln